Akcigit szerint
a nagyvállalatok egyik tipikus problémája, hogy a K+F és a termelési részleg között nincs kapcsolat.
„Amíg kicsi vagy, tudod, mi történik a cégen belül, ha összeállítasz valamilyen új technológiát vagy terméket, az viszonylag gyorsan napvilágot láthat” – mondja a tanulmány társszerzője.
Hasonló folyamatokat nem csak az egyének, a vállalatok szintjén is megfigyeltek. Egy 2021-es, Gyilkos felvásárlások című tanulmányban Colleen Cunningham, a Utahi Egyetem közgazdásza és kollégái azt találták, hogy a cégek néha nem azért vásárolnak meg egy startupot, hogy annak a technológiáját beépítsék, hanem hogy semlegesítsenek egy potenciálisan veszélyes versenytársat.
A gyilkos felvásárlások kifejezést azóta használják a trösztellenes jogalkalmazók is, különösen a technológia területén. És rendszeresen felvetik az ilyen típusú fúziók veszélyét.
Történelmi tapasztalat, hogy a tisztességes versenyből származó egyik legfontosabb előny az innováció.
Amennyiben csak egy maroknyi vállalat ural egy ágazatot, akkor gyakran nem éreznek nagy késztetést arra, hogy áttörő innovációkat hozzanak létre.
A nagyoknak is megvan a maguk szerepe
Nem mindenki ért egyet azzal, hogy a hatalomnak és az innovátoroknak a nagyvállalatok kezében való koncentrációja rosszat tesz a versenynek vagy az amerikai gazdaságnak. Ugyanis az ilyen folyamat nem árt az innovációs startupok létrejöttének. Elemzésekkel támasztják alá ezt, amelyek szerint Amerika még mindig nagy növekedésű, high-tech startupokat hoz létre, és minél koncentráltabb egy iparág, annál több ilyen típusú startup születik benne.
És persze az is vitatott, hogy a szabadalmak száma minden esetben valós képet ad-e a nagyvállalathoz csatlakozott kutatóról.
A nagyobb cégek képesek arra, hogy egy adott innovációt a kiterjedt vállalkozásuk több területén is felhasználjanak,
ami azt jelenti, hogy sokkal többet tudnak kihozni abból a pénzből, amit kutatásra és fejlesztésre költenek.
Viszont a nagyvállalatok által felvett munkavállalók innovációi egyre nagyobb valószínűséggel irányulnak e cégek méretének és piaci dominanciájának megőrzésére, mint valóban új termékek és szolgáltatások létrehozására. Itt gondolhatunk olyan nagy technológiai vállalatokra is, amelyek a versenytársaik termékének egy újabb, hasonló másolatát dobják piacra.